KRRiT wymaga wpisania do rejestru m.in. przynoszących ponad 1500 zł brutto przychodu kont w mediach społecznościowych
Tylko od stycznia do początku marca 2025 roku ówczesny przewodniczący KRRiT Maciej Świrski nałożył 8 kar na łączną kwotę 720 tys. zł w związku naruszeniem artykułu 47 ustawy o radiofonii i telewizji. Poszło o brak zgłoszenia usług do wideo na żądanie do wykazu KRRiT. Maciej Świrski stwierdził, że grzywny dotyczą między innymi spółek Boxdel, TVN i Telewizji Polsat.
Ostatni nadawca po decyzji o ukaraniu postanowił „dmuchać na zimne”. W ostatnich miesiącach zdecydował się na wpis do rejestru 120 audiowizualnych usług medialnych na żądanie. Są wśród nich strony internetowe kanałów i programów, profile na Facebooku, Instagramie, X, TikToku i BlueSky. Na przykład profil Polsatu na Facebooku czy konto programu „Halo tu Polsat” na Instagramie.
– Tak wysoka liczba wynika – naszym zdaniem – z niezbyt rozsądnego wdrożenia dyrektywy Komisji Europejskiej. O ile sama dyrektywa musiała zostać implementowana, o tyle polski ustawodawca nie wprowadził precyzyjnych i racjonalnych definicji usług VOD, które rzeczywiście powinny podlegać obowiązkowi zgłoszenia. W efekcie musimy zgłaszać nawet takie strony internetowe, na których znajdują się wyłącznie nasze zwiastuny programów – mówił w czerwcu Wirtualnemedia.pl Tomasz Matwiejczuk, rzecznik prasowy Polsatu.
Szereg nowych rejestracji
Najwyraźniej inne podmioty i osoby prywatne także obawiają się kar ze strony regulatora. Od początku czerwca do początku sierpnia liczba pozycji w wykazie usług VOD KRRiT wzrosła z 841 do 924. Wśród nowości są wersje aplikacji TV Smart Go Vectry na różne urządzenia, usługa wideo na żądanie na dekoderach tej sieci kablowej czy strona internetowa RMF Maxx.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Dotychczas KRRiT komunikowała o konieczności rejestracji kanałów na YouTube, TikToku, Facebooku czy Instagramie, z których przychody są większe niż 1505 zł brutto miesięcznie. Tymczasem w rejestrze pojawiło się konto Kamil Kurowski (Victory) na portalu Linkedin. Wcześniej profil w tym medium społecznościowym zarejestrowały tylko Legia Warszawa i Tomasz Kammel.
Do wykazu trafiły też m.in. konta lokalnych mediów ( kościerzyna24info – YouTube, TV Słupsk – YouTube, WLKP24.INFO – strona internetowa), kanały na YouTube (Bajki dla dzieci TV, Genziee, Nauka Niemieckiego Językowo, Uporządkowana, Niezwykłe szydełkowanie, Okoń w sieci, TERENWIZJA, Kondzio Player, Muzyka ludowa, Kuba1qba, Trade Wars, KIVO - platforma do zarządzania szkołą, Artykuł 148 - Podcast Kryminalny czy Magdalena Tomalak Tarot.
Kilku wpisów dokonała fundacja Dobre Media Nowej Ewangelizacji (Dobre Media Nowej Ewangelizacji – Facebook, Miłośnicy Dobrych Mediów Nowej Ewangelizacji – Facebook, Dobre Media Nowenna Pompejańska – Facebook, dobremedia – Instagram, dobremedia – TikTok).
Część podmiotów nie decyduje się na wpis do wykazu VOD, tylko wnioskuje o umieszczenie na liście programów rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym. Choć w tym rejestrze znajdują się m.in. kanały FAST TVN czy Polsatu, to nie brakuje też innych firm. Centrum Stomatologii Dental Dialog umieściło tu program TikTokowy pod nazwą Protetyka Stomatologiczna, higiena jamy ustnej.
Ukarane mogą być nie tylko duże firmy, które zarabiają krocie na treściach wideo na żądanie. W maju 2023 roku KRRiT poinformowała, że wyegzekwowała 10 tys. zł kary pieniężnej od YouTuberki, która nie wypełniła obowiązku wpisu do wykazu. Regulatorowi pomógł Urząd Skarbowy.
W grudniu Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała komunikat, w którym przypomniała o obowiązku przedstawienia jej corocznego sprawozdania finansowego. Na stronie KRRIT jest wzór informacji o przychodach i kosztach. Kopię zeznania podatkowego trzeba złożyć do Rady w terminie 15 dni od jego złożenia.