Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
„Tak zabezpieczysz auto przed upałem. "Ten tani gadżet działa". Sprawdziliśmy biały ręcznik, folię i matę: Shutterstock” – to jeden z przykładowych postów, który kończy się nazwą strony, z której pochodzi zdjęcie. Źródłem zdjęcia są też materiały prasowe lub materiały własne, czyli zdjęcia lub grafiki stworzone przez redakcję. Taka struktura postów prowadzi czasami do zaskakujących opisów jak na przykładzie poniżej.


Na pierwszy rzut oka może to wyglądać na błąd osoby publikującej treści na profilu na Facebooku, albo na automatyczne publikacje bez udziału redaktora bądź social media managera. Tą drugą wersję zdarzeń potwierdziła Agnieszka Skrzypek-Makowska, zastępczyni dyrektora komunikacji korporacyjnej w RASP.
– W związku z rozwojem technologii coraz więcej wydawców (w tym Wirtualna Polska, The Guardian, czy TVP) wybiera automatyzację publikacji na swoich SM. Część treści Auto Świata jest automatycznie publikowana, a wszystkie przygotowuje bez zmian zespół redakcyjny Auto Świata – wyjaśnia Agnieszka Skrzypek-Makowska.
Ruch z Facebooka nie jest dominującym źródłem czytelników dla większości wydawców. Od 2018 roku regularnie spada, czasami tylko na chwilę stabilizując się na jednym poziomie. Niektórzy widzą ratunek w aplikacji Threads należącej do Mety, która według zapowiedzi Adama Mosseriego ciągle poprawia dystrybucję linków i walczy o swoją pozycję na rynku.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Mimo to wielu wydawcom nie opłaca się poświęcać Facebookowi zbyt dużo czasu czy zasobów ludzkich. Niskie zasięgi organiczne, nieatrakcyjnie wyglądające posty w postaci linków – to powody dla których nie tylko wydawcy, ale też uznane, globalne marki porzucają bądź automatyzują swoją obecność nie tylko na Facebooku, ale często też na innych serwisach społecznościowych.
Na jeszcze inny benefit automatyzacji działań w social media zwraca uwagę Agnieszka Skrzypek-Makowska z RASP: – Osoby, które do tej pory były odpowiedzialne za publikacje w social mediach, zostają w ten sposób odciążone od technicznych działań i mogą realizować swoje zadania w innych obszarach.
Zobacz: Facebook z nowymi wytycznymi odnośnie do linków. Wydawcy stosują je od dawna
Automatyzacja czy autentyczność – co jest ważniejszym trendem?
Jeśli patrzysz od strony konsumenta to autentyczność, jeśli od strony biznesu to automatyzacja i idące za nią oszczędności. Bardzo ciężko jest pogodzić jedno z drugim.
Duża część społeczeństwa nie ufa sztucznej inteligencji czy automatyzacji. Załatwiając istotne dla siebie sprawy woli mieć kontakt z prawdziwym człowiekiem. Czy równie chętnie będą wchodzić w interakcje z postami w social media opublikowanymi przez automaty? Patrząc na reakcje pod postami Auto Świat na Facebooku nie widać, aby fani mieli z tym problem czy zwracali uwagę na wspomniane na początku źródło zdjęcia.
Zobacz: Co się stało z Autocentrum.pl? Od roku brak nowych treści