- Nissan Qashqai e-POWER przejechał 1347 km przez Wielką Brytanię na jednym zbiorniku paliwa, osiągając zużycie 3,76 l na 100 km
- System e-POWER wykorzystuje silnik benzynowy do generowania energii elektrycznej, zapewniając cichą i płynną jazdę bez konieczności ładowania
- Produkcja modelu Qashqai e-POWER rozpoczęła się w lipcu w Sunderland, a samochód trafi do europejskich salonów w najbliższych miesiącach
Test przeprowadzono w Wielkiej Brytanii, gdzie inżynierowie Nissana sprawdzali możliwości trzeciej generacji technologii e-POWER. Zespół z Nissan Technical Centre Europe w Cranfield spędził 18 godzin za kierownicą dwóch egzemplarzy Qashqai e-POWER, pokonując całą długość Wielkiej Brytanii na jednym tankowaniu.
- Przeczytaj także: Nowy Nissan jest 2,5 raza lepszy od polskiego hitu, a to... bliźniaki. Test ogromnej osobówki
Cała operacja nawiązuje do wyzwania z 2007 r., kiedy Nissan Qashqai 1.5 dCi Diesel ustanowił rekord zużycia paliwa na poziomie 4,2 l/100 km na tej samej trasie. Po osiemnastu latach Qashqai e-Power zużył o 10 litrów paliwa mniej.
Jak działa e-POWER w Nissanie?
W odróżnieniu od tradycyjnych hybryd, system e-POWER wykorzystuje silnik benzynowy wyłącznie do produkcji energii elektrycznej, która zasila silnik elektryczny odpowiedzialny za napęd kół. Dzięki temu, tak jak w samochodach elektrycznych (jakimi samochody z napędem e-Power de facto są) oferuje natychmiast dostępny moment obrotowy, płynne przyspieszenie i cichszą jazdę, ale bez konieczności ładowania z zewnętrznego źródła, jak ma to miejsce w klasycznych samochodach elektrycznych.
David Moss, wiceprezes Nissana ds. badań i rozwoju w regionie AMIEO, podkreślił, że trzecia generacja e-POWER jest efektem wieloletnich prac nad udoskonaleniem technologii. Zwrócił uwagę, że nowy układ napędowy łączy najlepsze rozwiązania z poprzednich generacji, uwzględnia opinie klientów i oferuje zasięg porównywalny z silnikami wysokoprężnymi, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji spalin i poprawie komfortu jazdy.
Nissan Qashqai e-Power to 5 w 1
Układ e-POWER typu „5 w 1” integruje silnik elektryczny, generator, falownik oraz przekładnie redukcyjną i podwyższającą prędkość obrotową z nowym, 1,5-litrowym silnikiem turbo. W silniku zastosowano autorską technologię spalania STARC, która stabilizuje proces spalania wewnątrz cylindra i podnosi sprawność cieplną do poziomu 42 proc. Dzięki temu jednostka pracuje ciszej i efektywniej przy niższych obrotach.
Nowy Nissan Qashqai już w produkcji
Produkcja nowego Qashqai e-POWER ruszyła w lipcu tego roku w fabryce Nissana w Sunderland. Model będzie dostępny w salonach w całej Europie w najbliższych miesiącach.
Nissan Qashqai e-POWER przejechał wzdłuż Wielką Brytanię i dotarł na metę z zapasem paliwaNissan
Jak informuje Nissan, wraz z rozwojem technologii e-POWER, Nissan Qashqai otrzymał także nowe funkcje w ramach zintegrowanego systemu Google. Kierowcy mają dostęp do Map Google, Asystenta Google, sklepu Play oraz komend głosowych, dodatkowych aplikacji, prognoz pogody na trasie i funkcji Nissan Trip Stories, która umożliwia nagrywanie i udostępnianie podróży przez aplikację NissanConnect Services.
Dodatkowe ulepszenia obejmują wyższy poziom inteligentnego prowadzenia dzięki systemowi ProPILOT Assist. Rozwinięte interfejsy wspomagania jazdy wielopasmowej zapewniają lepsze monitorowanie ruchu i rozpoznawanie otoczenia, zwiększając bezpieczeństwo i komfort podróżowania.
Klienci decydujący się na Nissana Qashqai z napędem e-POWER mogą liczyć na niższy całkowity koszt eksploatacji, bo okresy między przeglądami zostały wydłużone z 15 tys. km do 20 tys. km.
Skąd pomysł Nissana na bicie rekordów spalania i zasięgu?
Cała sprawa wynika z polityki, jaką Nissan postawił sobie za cel. Jak sama deklaruje, firma realizuje długofalową wizję zrównoważonego rozwoju, dążąc do stworzenia czystszego, bezpieczniejszego i bardziej przyjaznego świata. Strategia Ambition 2030 zakłada wprowadzenie zelektryfikowanych modeli i innowacyjnych technologii na kluczowych rynkach i wspieranie rozwoju mobilności. Celem firmy jest osiągnięcie neutralności węglowej w całym cyklu życia produktów i działalności operacyjnej do 2050 r. Region AMIEO, obejmujący Afrykę, Bliski Wschód, Indie, Europę i Oceanię, koncentruje się na przyspieszeniu przejścia na elektryczną mobilność.