Okres nastoletni to czas intensywnego poznawania siebie – swoich emocji, reakcji, wartości i potrzeb. Również nawiązywania głębszych, bardziej autentycznych relacji z innymi ludźmi. Psycholog kliniczny i rozwojowy James Marcia w swojej koncepcji stanów rozwoju tożsamości wspomina o tzw. moratorium – stadium charakterystycznym dla wieku nastoletniego, kiedy młodzież aktywnie poszukuje swojej drogi, odkrywa własne granice i uzdolnienia.
Działania symboliczne – jak tatuaże czy sztuka – mogą być w tym okresie szczególnie obecne. Służą samopoznaniu, sprawdzaniu reakcji innych na samego siebie, poszukiwaniu własnej grupy odniesienia. Jednocześnie młodzi często przejawiają – charakterystyczny dla tego etapu rozwoju – młodzieńczy egocentryzm. Wydaje im się, że są nieustannie obserwowani i oceniani przez otoczenie. Równocześnie bywają przekonani o swojej wyjątkowości i niepowtarzalności – wierzą, że ich doświadczenia są unikalne i niedostępne dla innych.