W Polsce powstaną najbardziej imponujące pociągi PKP Intercity. Dwa poziomy, 480 miejsc i 200 km na godz.

1 dzień temu 25
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
  • PKP Intercity chce kupić 42 pociągi dwupoziomowe dużych prędkości. W każdym będzie po minimum 480 miejsc
  • To największe zamówienie w Polsce pod względem liczby pociągów do połączeń dalekobieżnych
  • Nowe pociągi mogą powstać w fabryce w Chorzowie, której tradycje sięgają aż 1864 r. Drugą możliwą lokalizacją produkcji są Siedlce

Polacy coraz bardziej kochają podróże pociągiem, a w niedalekiej przyszłości to uczucie tylko przybierze na sile — i to wręcz lawinowo. PKP Intercity szacuje, że w 2030 r. przewiezie aż o blisko 60 proc. więcej pasażerów niż jeszcze w 2023 r. Za pięć lat z usług tej firmy ma skorzystać aż 109 mln osób. A do tego trzeba nowych — i to naprawdę dużych — składów. Właśnie się okazało, że PKP Intercity ma dwie opcje.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przeczytaj także: Kierowcy są skołowani, widząc tę tajemniczą tablicę. Czy należy się wtedy stosować do znaków?

Szybkie piętrowe pociągi PKP Intercity: co zaoferują?

Nowe pociągi mają rozwijać aż 200 km na godz. Jak podaje PKP Intercity, "obecnie w Polsce dwupoziomowe wagony kursują z prędkością do 160 km na godz. i są wykorzystywane przez jednego przewoźnika regionalnego głównie na krótkich odcinkach". PKP Intercity ujawnia też szczegóły nowych składów.

Przeczytaj także: Koniec się zbliża. Ford Focus na pożegnanie ma niższe ceny. Ta wersja jest najlepsza

Nowy pociąg ma zabierać 480 pasażerów — i to minimum. Każdy skład zostanie wyposażony m.in. w:

  • wysuwane fotele z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami i podnóżkami oraz regulowanym oświetleniem;
  • Wi-Fi;
  • gniazdka elektryczne;
  • porty USB;
  • klimatyzację;
  • system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych;
  • maszyny vendingowe;
  • miejsce na rowery;
  • miejsce na duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia;
  • monitoring wewnątrz i na zewnątrz składu

W środku znajdą się nie tylko wagony pierwszej i drugiej klasy, ale także strefa ciszy, przestrzeń dla dzieci oraz miejsce do spożycia posiłków. PKP Intercity deklaruje, że "bezpieczną eksploatację zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. [...] Pociągi mają uzyskać również możliwość eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej."

Szybkie piętrowe pociągi PKP Intercity: kto je dostarczy

Tory kolejowe w Polsce (zdjęcie ilustracyjne)

Tory kolejowe w Polsce (zdjęcie ilustracyjne)MarcinPapaj / Shutterstock

PKP Intercity otrzymało oferty z dwóch firm: Alstom Polska i Stadler Polska. Obie mają fabryki w Polsce.

Przeczytaj także: Co za szkoda! To koniec tego pięknego samochodu. W całej Polsce zostało tylko siedem nowych sztuk

Polska fabryka firmy Alstom mieści się w Chorzowie. To zakład z wielkimi tradycjami, sięgającymi aż 1864 r. Z kolei Stadler od 2007 r. produkuje pojazdy kolejowe w Siedlcach. To właśnie tam powstały piętrowe składy dla przewoźników w Słowenii i Słowacji. Którąkolwiek ofertę wybierze PKP Intercity, zamówione składy i tak powstaną w Polsce.

Umowa obejmie zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Istnieje też opcja dokupienia kolejnych 30 pociągów. Jak deklaruje PKP Intercity, "w najbliższych tygodniach oferty zostaną poddane dokładnej weryfikacji, która pozwoli wyłonić wykonawcę projektu".

Szybkie piętrowe pociągi PKP Intercity: od kiedy i gdzie będą kursować?

PKP Intercity zamierza rozpocząć przewozy nowymi piętrowymi pociągami dużych prędkości "za ok. 3,5 roku", czyli pod koniec 2028 r. Firma będzie nimi obsługiwać przewozy krajowe m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku i Terespola.

Przeczytaj źródło