Coraz więcej kanałów telewizyjnych właścicieli TVN i Canal+

1 dzień temu 13
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Najwięcej kanałów w Europie ma Warner Bros. Discovery (fot. shutterstock.com) Najwięcej kanałów w Europie ma Warner Bros. Discovery (fot. shutterstock.com)

Choć mogłoby się wydawać, że streamingowa rewolucja doprowadzi do likwidacji kanałów linearnych, to tak się nie dzieje. Tylko w zeszłym roku nad Wisłą rozpoczęły nadawanie stacje: Polsat News Polityka, ViDoc TV, Canal+ Extra 1-7, Pogoda 24.TV, Junior Channel, Szlagier TV, TVC Super, Kabaret TV, Viasat True Crime, SkyShowtime 1, SkyShowtime 2 czy Republika Plus.  

Jakie koncerny mają najwięcej kanałów?

Wzrosty widać też w raporcie Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego. Warner Bros. Discovery miał 369 stacji (rok temu 363), Paramount Global 326 (302), Comcast 178 (179), The Walt Disney Company 135 (122), Canal+ 134 (123), United Group/BC Partners 118 (119), Telekom Srbija 73 (67), Rakuten TV 68, AMC Networks 68 (73), Pink Media Group 62 (60).

Do wzrostu liczby stacji Canal+ przyczyniła się inwestycja w prawa do Ligi Mistrzów. Powstały bowiem stacje Canal+ Extra, które pokazują te rozgrywki. Po raz pierwszy w zestawieniu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego umieszczono Rakuten TV, czyli platformę z darmowymi kanałami FAST. To one podwyższają statystyki.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Obserwatorium zauważa, że aż 70 proc. kanałów telewizyjnych dziesięciu koncernów, które nadają ich najwięcej, należy do amerykańskich spółek. Jedynie 16 proc. stacji należy do graczy z Europy. W tym roku poza pierwszą dziesiątkę wypadła między innymi niemiecka RTL Group. Niedawno zdecydowała ona o sprzedaży holenderskich kanałów i zakupie platformy cyfrowej Sky Deutschland.

Europejskie Obserwatorium Audiowizualne opublikowało też ranking dostawców usług VOD. Najwięcej oferuje ich Comcast (60), czyli współwłaściciel (razem z Paramount Global) SkyShowtime i właściciel platform Now. Grupa Canal+ udostępnia na kontynencie 51 usług wideo na żądanie (w modelu SVoD, AVoD, TVOD czy kanałów na YouTube), Warner Bros. Discovery 42, a The Walt Disney Channel 29.

Warner Bros. Discovery działa na największej liczbie rynków europejskich (45). Dalej znalazły się: The Walt Disney Company (44), Amazon (41), Netflix (41), Comcast (40), Paramount Global (40), Mubi (38), Rakuten TV (37), Huawei (36), Apple (32), Canal+ (29), Alphabet (28), BBC (26), V World Holdings (26), La Liga Group International (25), AMC Networks (24), Microsoft (20), Whale TV (18), PPF Group (17) i Antenna Group (15), właściciel m.in. kanałów AXN w Europie Środkowo-Wschodniej.

Obserwatorium zauważa też, że 55 proc. serwisów i kanałów w Europie ma charakter tematyczny, a 36 proc. uniwersalny. 10 proc. stanowią platformy lub kanały rozrywkowe, 9 proc. filmowo-serialowe, 8 proc. sportowe, 5 proc. poświęcone stylowi życia, 5 proc. informacyjne lub biznesowe, 5 proc. muzyczne, 3 proc. kulturalno-edukacyjne, 3 proc. dla dzieci, 3 proc. dokumentalne, 2 proc. dla dorosłych, 1 proc. religijne, 1 proc. zakupowe i 9 proc. inne.

Na całym kontynencie działa 9536 kanałów telewizyjnych. 77 proc. z nich ma charakter krajowy, 16 proc. można oglądać w kilku państwach, a 7 proc. w wielu państwach. Spośród wszystkich stacji 41 proc. zawiera treści regionalne i lokalne. 44 proc. stacji ma charakter ogólny, 9 proc. sportowy, 9 proc. rozrywkowy, 8 proc. filmowo-serialowy, 5 proc. muzyczny, 5 proc. informacyjny lub biznesowy, 5 proc. poświęcony stylowi życia, zdrowiu lub podróżom, 3 proc. dziecięcy, 3 proc. dokumentalny. Inne kanały stanowią 10 proc.

Przeczytaj źródło