Internet stał się nieodłącznym elementem codzienności młodzieży. Korzysta z niego 97 proc. młodych Europejczyków

3 dni temu 9
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

2025-07-19 06:00

publikacja
2025-07-19 06:00

Z najnowszych danych Eurostatu za 2024 r. wynika, że internet stał się niemal nieodłącznym elementem codzienności młodzieży. Średnio w całej UE na co dzień korzysta z niego 97 proc. młodych osób.

Internet stał się nieodłącznym elementem codzienności młodzieży. Korzysta z niego 97 proc. młodych Europejczyków
Internet stał się nieodłącznym elementem codzienności młodzieży. Korzysta z niego 97 proc. młodych Europejczyków
fot. Daniel Jedzura / / Shutterstock

W 2024 roku 97 proc. osób w wieku 16–29 lat w Unii Europejskiej deklarowało codzienne korzystanie z internetu, w porównaniu do 88 proc. w całej populacji. Dla porównania, w 2015 roku odsetek ten wynosił odpowiednio 89 proc. wśród młodych ludzi oraz 65 proc. w populacji ogółem. W analizowanym okresie odnotowano systematyczny wzrost codziennego użytkowania internetu we wszystkich grupach wiekowych.

Jak zauważa Europejski Urząd Statystyczny, tempo wzrostu nie było jednakowe – różnica między grupami wiekowymi, tzw. luka wieku cyfrowego, stopniowo się zmniejszała. W 2015 roku różnica między odsetkiem młodych osób a całej populacji korzystających z internetu codziennie wynosiła aż 24 proc. (89 proc. wśród młodych osób i 65 proc. w populacji ogółem). W 2024 roku różnica ta zmniejszyła się do zaledwie 9 proc.

Eurostat

Pokoleniowa luka cyfrowa była najwyższa w Chorwacji (20 proc.), Grecji (16 proc.) oraz w Polsce, Portugalii i Bułgarii (po 15 proc. w każdym z tych krajów). Z kolei w Holandii i Irlandii (po 1 proc.) oraz w Danii (2 proc.) różnice te były minimalne.

W 2024 roku, spośród analizowanych przez Eurostat form aktywności online, to media społecznościowe oraz połączenia głosowe i wideo były najpopularniejsze wśród osób młodych.

Średnio w UE profil w serwisie społecznościowym zakładało lub publikowało tam treści 88 proc. osób w wieku 16–29 lat, podczas gdy w całej populacji odsetek ten wyniósł 65 proc.

15 lipca obchodzony jest Dzień bez Telefonu. Magdalena Bigaj, edukatorka higieny cyfrowej z Instytut Cyfrowego Obywatelstwa powiedziała PAP, że „z mediami społecznościowymi problem jest bardzo złożony, ponieważ to nie tylko kwestia konstrukcji samych platform, ale również treści, które śledzimy”. – Zbyt wiele krótkich materiałów wideo lub graficznych, niezwiązanych kontekstowo, pochodzących z różnych źródeł, tworzy dla naszego mózgu „koktajl informacyjny”, który jest trudny do przetworzenia. Mózg czuje silną potrzebę przeanalizowania tych informacji, ale w mediach społecznościowych nie jest w stanie tego zrobić – tłumaczyła ekspertka, dodając, że w efekcie pojawia się poczucie przemęczenia i przebodźcowania.

W niemal wszystkich państwach UE – z wyjątkiem Irlandii i Malty – młodzi częściej niż reszta populacji angażowali się online w sprawy obywatelskie lub polityczne. W 2024 roku w całej Unii Europejskiej wynosiło to odpowiednio 26,1 proc. i 20,5 proc.. Najwyższy poziom takiej aktywności wśród młodych odnotowano w Słowenii (51 proc.), a następnie w Grecji (37 proc.) i we Włoszech (35 proc.). Najniższy odsetek zanotowano w Szwecji (14 proc.), Czechach (16 proc.) i Belgii (19 proc.). W Polsce wyniósł on 20,8% wśród młodych, podczas gdy wśród ogółu społeczeństwa 15,8 proc.

Eurostat

Dane udostępnione przez Eurostat wskazują, że kursy online, które zyskały na popularności w wyniku pandemii COVID-19, obecnie nieco straciły na znaczeniu. O ile w 2021 roku 35 proc. młodych mieszkańców UE brało udział w kursach online, to w 2024 roku było to już tylko 24 proc. W Polsce odsetek ten wśród młodych również zmniejszył się (do 14,1 proc. w 2024 roku z 22,5 proc. w 2021 roku). (PAP)

adz/ bst/ ktl/

Przeczytaj źródło